‌2011؛ سالي حياتي براي استراتژي اوباما
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 21
نویسنده : مولوی
«استراتژي آمريكا براي مقابله با القاعده و طالبان نيروهاي نظامي اين كشور در افغانستان را چند برابر كرده و حملات موشكي در همين راستا افزايش يافته است و اين در حالي است كه پس از پشت سر گذاشتن سالي پرخشونت، سال 2011 حياتي و سرنوشت ساز به نظر مي‌آيد.»

به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه در گزارشي پيرامون اوضاع كنوني افغانستان و پاكستان و چالش‌هاي پيش روي آمريكا در سال 2011 آورده است:

«باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا، از زمان تحويل گرفتن دولت دستور اعزام بيش از 50 هزار نيروي كمكي را صادر كرده است. اين اقدام براي جلوگيري از پيشروي طالبان و توسعه‌ نيروهاي دولت افغانستان و در نتيجه آمادگي براي آغاز خروج نيروهاي نظامي در سال 2011 بوده است‌.

هم اكنون 140 هزار نيروي ناتو در خاك افغانستان حضور دارند كه دو سوم از اين تعداد آمريكايي هستند.

سال 2010 به عنوان مرگبارترين سال مشخص شده كه در آن طبق آمارها دست كم 707 سرباز خارجي يا به عبارتي به طور متوسط دو سرباز در روز كشته شدند.

سازمان ملل اعلام كرد‌، در 10 ماهه‌ نخست تعداد كشته‌شدگان غيرنظامي افغان نسبت به همين دوره در سال 2009، 20 درصد درصد افزايش يافت. تعداد يورش‌هاي طالبان در شمال و غرب با افزايش مواجه بوده است. كشتارها و ربوده شدن نيروهاي امدادي غرب، بسياري از مناطق روستايي افغانستان را كه از مشكلات اجتماعي و فقر گسترده رنج مي‌برند، دچار مشكل كرده است.

طبق يك ارزيابي شرم آور از هم پيمان كليدي آمريكا (پاكستان) كه در محتواي گزارشي افشا گرانه‌ از وب سايت ويكي ليكس منتشر شد،‌ "هيچ مقدار پول كمكي نمي‌تواند پاكستان را حتي متقاعد به توقف پشتيباني از طالبان افغانستان نمايد".

با اين حال اوباما ضمن جلب توجه آمريكا به مرور محتاطانه‌ اتفاقات يك سال گذشته، خاطرنشان كرد، استراتژي در راستاي اهداف بوده و پيشرفت حاصل شده براي كاهش معقول نيروهاي آمريكايي در ماه ژوئيه‌ي سال 2011 دليل مناسبي به نظر مي‌رسد.

به گفته رئيس جمهور آمريكا، موفقيت‌ها شكننده و برگشت پذير هستند و گرچه شبكه‌ القاعده پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 همچنان به دنبال اجراي طرح‌هايي بوده است، با اين حال اين شبكه هم اكنون نسبت به وضعيت خود در سال 2001 كه آمريكا به افغانستان حمله كرد، تضعيف شده است.

اين حقيقت كه اوباما تنها به مدت سه ساعت و آن هم شبانه به افغانستان سفر كرد و هنگام حضور در افغانستان در سوم دسامبر براي ملاقات با نيروهاي آمريكا، هرگز پايگاه هوايي بگرام را ترك نكرد، خود مويد وضعيت واقعي امنيت افغانستان است.

كاخ سفيد اين تصميم را به وضعيت نامساعد هوا نسبت داد و افغان‌ها تاكيد داشتند كه چنين نبوده است. با اين حال لغو مذاكرات با كرزاي در كابل در كاستن واهمه‌ها از يك هم پيمان سياسي جنجال‌برانگيز كاري از پيش نبرد.

هنوز چهار سال فرصت باقي است تا جامعه‌ بين المللي مسئوليت‌هاي امنيتي را به دولت افغانستان تحويل دهد. حتي پترائوس،‌ ژنرال مشهور آمريكايي كه در ماه ژوئن جانشين استنلي مك كريستال شد، در خصوص دستيابي به موفقيت تا سال 2014 ابراز ترديد كرده و اذعان داشته كه يك طالبان "منعطف" از برخي مناطق ريشه‌كن و در مناطق ديگر ظاهر مي‌شود.

مرگ ريچارد هالبروك، فرستاده‌ ويژه اوباما در افغانستان و پاكستان و نيز تصميم انتصاب فرانك روگيئرو، معاون كمابيش شناخته شده‌ وي به جايش، سوالاتي را در خصوص ثبات ديپلماتيك در اين دو كشور مطرح كرده است.

ديويد كامرون، نخست وزير انگليس، كشوري كه پس از آمريكا بيشترين تعداد نيروهاي نظامي را به افغانستان ارسال كرده، گفته است كه پيشرفت‌هاي سال 2010 بايد در سال 2011 برگشت ناپذير شوند.

واشنگتن با وجود حملات هوايي روز افزون به خاك پاكستان، همچنان كمربند قبيله‌اي اين كشور در مرز افغانستان را خطرناك‌ترين مكان دنيا در نظر مي‌گيرد.

طبق يك گزارش‌ آماري از سوي خبرگزاري فرانسه‌، طي حدود 100 حمله‌ي هوايي از اول ژانويه سال جاري بيش از 650 تن جان خود را از دست داده اند؛ در حالي كه آمار سال گذشته حاكي از 45 حمله و 420 كشته است. با اين حال به نظر مي‌رسد كاهشي در تعداد افراطيوني كه قصد حمله به غرب دارند، وجود نداشته است.

نقشه‌ي يك بمب گذاري در اول ماه مه در نيويورك توسط يك تحليلگر مالي تعليم يافته در وزيرستان شمالي پاكستان طراحي شد و طبق گفته‌ي آژانس‌هاي اطلاعاتي غرب نقشه‌ي حملات به اروپا در ماه اكتبر نيز در كمربند قبيله‌اي پاكستان ريشه داشت.

ظاهرا دولت‌هاي افغانستان و پاكستان در عمل ضعيف‌تر از هر زمان ديگري هستند و فساد در آن‌ها به رغم حمايت مالي بي‌چون و چرا در قالب ميلياردها دلار از سوي واشنگتن فراگير شده است.

كارل ايكنبري، سفير آمريكا در يكي از مكاتبات خود نوشته كه كرزاي فردي "متوهم"، "ضعيف" و "ناآشنا با پايه‌هاي بازسازي كشور" است. اين موضوع پرسش‌هاي بسياري در خصوص اينكه آيا واشنگتن بدون داشتن يك شريك مستحكم در كابل مي‌تواند موفق شود، بوجود آورده است.

در پاكستان محبوبيت آصف علي زرداري، رئيس جمهور اين كشور، پس از آن كه سيل مصيبت باري در حدود يك پنجم از خاك اين كشور را زير آب برد و 21 ميليون سيل‌زده را بر جاي گذاشت، دچار افول شده است. با اين اوصاف پاكستان در حال حاضر شاهد مشكلات ديگري همچون ركود اقتصادي است.

دولت ضعيف زرداري كنترلي بر ارتش ندارد و ارتش تحت فشار آمريكا وادار به انجام عمليات عليه طالبان افغانستان و شبكه حقاني در وزيرستان شمالي مي‌شود.

پاكستان تاكنون قريب به 4000 تن از جمعيت خود را به دليل خودكشي و حملات طالبان از دست داده كه از اين ميزان، بيش از 1000 تن مربوط به سال 2010 است.»



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: